Sila klik gambar di bawah untuk melihat koleksi-koleksi Misi Cakna Palestin

Monday, February 2, 2009

Israel serang semula Gaza


Seorang pejuang Hamas memerhati bangunan keselamatan Hamas termasuk sebuah penjara yang musnah dibedil pesawat perang Israel di Bandar Gaza, semalam, hampir seminggu selepas Israel dan Hamas melaksanakan gencatan senjata berasingan di Genting Gaza. - AP

BANDARAYA GAZA: (Bharian 3.2.09)Israel melancarkan serangan udara ke atas Gaza semalam, selepas ia memberi amaran akan bertindak balas dan melakukan lebih banyak serangan terhadap serangan roket terbaru dilakukan pejuang Hamas ke dalam wilayahnya.

"Seorang penduduk Palestin terbunuh dan empat yang lain cedera dalam serangan yang disasarkan ke atas sebuah kenderaan membawa pejuang di bandar Rafah," kata sumber perubatan dan saksi.

Jurucakap tentera Israel berkata, serangan ditujukan kepada pejuang yang melancarkan beberapa serangan mortar tanpa menyebabkan kecederaan.

Lelaki yang terbunuh dikenali sebagai Ayman Abu Jazar daripada Jawatankuasa Pertahanan Popular, sebuah kumpulan kecil bersenjata Palestin.

Tindakan dilakukan sehari selepas pesawat tentera Israel melancarkan serangan udara di Gaza lewat kelmarin sebagai tindak balas kepada serangan roket 18 Januari lalu yang menggegarkan gencatan senjata menamatkan peperangan 22 hari di wilayah itu.

Serangan kelmarin terkena sebuah balai polis Hamas dan terowong yang digunakan untuk menyeludup senjata dan barang dari Mesir ke Semenanjung Gaza yang terjejas teruk akibat sekatan Israel. Tiada kemalangan jiwa dilaporkan dalam serangan itu.

Perdana Menteri Israel, Ehud Olmert kelmarin berjanji akan melancarkan tindak balas ke atas Hamas sebagai reaksi serangan roket buatan sendiri oleh kumpulan Palestin itu ke wilayah dicerobohi penduduk Yahudi.

Hamas mengecam serangan terbaru Israel dengan menyatakan ia dirancang untuk menguntungkan pihak tertentu di Tel Aviv dalam usaha untuk memenangi pilihan raya umum 10 Februari ini.

"Ia adalah juga percubaan untuk menggagalkan usaha Mesir dalam mengekalkan gencatan senjata," kata jurucakap Hamas, Taher al-Nunu. - AFP


p/s; Sama-sama kita berdoa untuk keselamatan Umat Islam di Palestin, sumbangan anda, keluarga dan masyarakat juga diperlukan -marilah kita semua perkasakan usaha kita membantu saudara seagama.

No comments:

Post a Comment