Sila klik gambar di bawah untuk melihat koleksi-koleksi Misi Cakna Palestin

Monday, February 2, 2009

Rombongan Cakno Palestin cuba memasuki Gaza

KOTA BHARU, 2 Feb - Seramai 22 anggota Sekretariat Cakno Palestin Kelantan cuba memasuki Gaza.

Rombongan itu diketuai Mohd Nazri Deraman, Pengarah Sekretariat Misi Cakna Palestin Kelantan kini berada di Syria selepas bertolak ke negara terbabit 28 Januari lalu untuk menghulur bantuan.

Sumbangan permulaan yang dibawa bernilai kira-kira RM200,000 hasil sumbangan kerajaan negeri dan rakyat Kelantan akan dibawa masuk secara berperingkat-peringkat sebagai langkah keselamatan. Jumlah Tabung Amanah Cakna Palestin yang berjumlah RM1.4 juta akan disalurkan seberapa segera ke Palestin

Ketua Sekretariat Misi Cakna Palestin, Mohd Nazri Deraman ketika dihubungi berkata, pihaknya akan berusaha memasuki Gaza sebelum berlepas pulang ke tanah air pada 4 atau 5 Februari ini.

"Setakat ini kita masih lagi berada di Syria dan berusaha untuk ke sempadan dan seterusnya memasuki Gaza bagi membolehkan bertemu dengan pemimpin Hamas bagi menyalurkan sumbangan," ujarnya.

Rombongan tersebut merupakan kali ketiga bagi menghantar bantuan kepada umat Islam di Palestin.

Turut serta dalam misi bantuan kemanusiaan itu Timbalan Ketua lll, Sekretariat Cakno Palestin, Ustaz Wan Mohd Sharafi Wan Mustafa yang menggunakan jalan laut yang dikuasai tentera Israel bagi menyampaikan bantuan berbentuk ubat-ubatan. Beliau bertolak mengikut rombongan Dr Fathi Yakan, ulama gerakan Islam kotemporari masa kini.

"Ini adalah pengalaman pertama Pasukan Sekretariat Misi Cakna Palestin dalam rombongan antarabangsa menggunakan kapal."

"Tidak dapat diramalkan sama ada kapal ini akan berjaya memasuki perairan Gaza dikawal tentera laut rejim zionis Israel.Rakyat diminta mendoakan keselamatan mereka," - katanya.

- Sama-sama kita doakan keselamtan semua. Amin.

2 comments:

  1. Semoga usaha yang dilakukan berjaya.Seeru 'ala barokatillah.

    "Birruh Biddam Naqdika Palestin"

    ReplyDelete
  2. Mari kita cari jalan untuk mencapai 10j kutipan..

    ReplyDelete